Startside
Stationsbyen
Huse
uden for stationsbyen
Gårde og
husmandssteder
Hjermitslev i tidens løb
Oplistninger
Artikler
Billeder
Udklip
Kort
1800-tallet
1700-tallet
1600-tallet
Nyheder og links
Litteratur
Initialer
Om mig og mit arbejde
| |
|
Thomas P. Hejle
af
Lisbet Thorendahl |
Artiklen har været offentliggjort i Egnssamlingens
årsskrift for 2009. Skriftet udgives af Støtteforeningen for
Egnssamlingen - Lokalhistorisk Arkiv og Museum, Fårupvej 3, 9493 Saltum.
Helge Nielsen, leder af Lokalhistorisk Arkiv &
Museum i Saltum, bad mig om at skrive en
artikel om den i sin tid så kendte Thomas P. Hejle, der er født i 1891 og
vokset op i Vester Hjermitslev. Min motivation for dette arbejde fejlede
ikke noget, men hvordan skulle jeg gøre det, for selv om Thomas Hejle er
et af de mennesker, der fra min barndomstid står klarest i min erindring,
så har jeg jo knap nok kendt ham, idet jeg kun var 11 år, da han døde i
1952.
Alligevel
sagde jeg ”ja” til opgaven, for selvfølgelig skal der i egnens
lokalhistoriske årsskrift være en historie om den person, der om nogen
gjorde Vester Hjermitslev kendt i vide kredse og ikke mindst i
hovedstaden. Her i året 2008, hvor Hejleklubben i Vester Hjermitslev har
fejret sit 50-års jubilæum, vil jeg som indledning til artiklen begynde
med at fortælle, hvad jeg husker om den mand, der sammen med sin kone,
Gerd, hver sommer kom til Hjermitslev og spredte glans over den lille by.
Thomas Hejle fortjener at blive husket for den ener, han var og for det
store og betydningsfulde arbejde, han igangsatte for børn og unge i københavnsområdet
og for skoleelever i det ganske land. Ud over at fortælle mine egne
erindringer om Thomas Hejle, vil jeg på baggrund af, hvad andre har
skrevet forsøge at gengive den korte version af ”hans livs eventyr”.
Som barn
var det fantastisk at kende én, der i sit københavnerliv var i kontakt
med alle de filmstjerner, vi børn dengang i Morten Korch-filmenes tid
havde som idoler. Ikke fordi han selv fortalte om det, men vi vidste det.
Dels fordi vi oplevede enkelte af de kendte skuespillere på visit i
Vester Hjermitslev om sommeren, men også fordi vi hørte ham i radioens hørespil
sammen med skuespillerne. Det hørespil, der især huskes, er Blichers ”Æ
Bindstow”, hvori Thomas Hejle i rollen som Rasmus Oustrup fortæller
historien om hesten ”Messingjens”.
Det
rygtedes altid hurtigt i byen, når Gerd og Thomas Hejle ved sommerferiens
begyndelse var flyttet ind i huset i Enkestræde, nu Thomas P. Hejlesvej
6. Vi var tre småpiger, der i somrene omkring 1950 blev inviteret på besøg
til sodavand og basser i det lille hvide hus i Enkestræde. Her blev vi
modtaget af en hyggelig Thomas Hejle, der snakkede med os, og spurgte ind
til vores familier og til vores skolegang. Traditionen var, at han, når
basser og sodavand var fortæret, læste op for os af en eller anden
fascinerende og usædvanlig historie - sommetider en af dem Gerd Hejles
far, forfatteren Louis Levy, havde skrevet.
|
|
Småpigerne
Inga Skadhauge,
"Bibs" Nielsen og
Lisbet Andreasen på besøg hos Thomas Hejle i Enkestræde.
|
Thomas
Hejle var en udadvendt mand, der elskede at gå rundt i byen og slå en
sludder af med dem, han mødte. Ofte, når han var inde i min fars træhandlerbutik,
listede jeg derind og stod stille og lyttede til, hvad han og far talte
om. Han fik altid til sidst øje på mig og gav mig opmærksomhed på den
ene eller anden måde. Sommetider stødte jeg også på ham ude i byen, og
efter en lille snak sagde han på sit absolut vendsysselprægede
københavnermål:
”Du skal vist have en 25-øre til en is”. Enkelte gange oplevede vi
som nævnt nogle af stjernerne fra hovedstaden på besøg. Skuespiller
Svend Methling var en af dem. Han var en god ven af Thomas Hejle. Og
engang så vi den kendte skuespiller Kaj Holm og Thomas Hejle spadsere
gennem byen. Kaj Holm kendte vi fra det hvide lærred som skurken, en
rigtig ubehagelig fyr, så det bekendtskab var vi ikke så glade for -
rent ud sagt - vi kunne ikke rigtig forstå, at Thomas Hejle ville omgås
ham. Det havde været meget bedre, hvis det havde været Ib Schønberg.
|
|
Skuespilleren
Kaj Holm. |
Sidst på
eftermiddagen en våd og mørk efterårsdag i 1952 mødte jeg en veninde.
Hun fortalte mig, at hendes far havde hørt i radioen, at Thomas Hejle var
død. Tid, sted og vejr står den dag i dag klart for mig og også følelsen
af, hvordan den solide, trygge grund under fødderne blev usikker -
chokeret gik jeg hjem og fortalte, hvad jeg havde hørt.
Thomas
Peter Hejle blev født i Sønder Saltum den 20. januar 1891. Han er to år,
da familien i 1893 flytter til Vester Hjermitslev, hvor faderen bliver
indehaver af den store købmandsbutik på Torvet. Om forældrene kan fortælles,
at faderen, Hejle Sørensen, stammer fra Alstrup og moderen, Johanne,
kaldet Ja’han, er født i Sønder Saltum.
|
|
Thomas
vokser op i købmandsgården (se billedet ovenfor) som den ældste i sin søskendeflok. Da han i
1898 kommer i skole som 7-årig, bliver han af lærer Erik Jensen kaldt op
til katederet og spurgt: ”Kan du bogstaverne, Thomas?”, hvortil han
svarer: ”A trower sørme da, do er tåvle. A løser da aviser!” Det
var lærer Jensen, der prægede skolen i Vester Hjermitslev i 1890-erne. I
Thomas’ tid var der skolestue i den vestre ende af det gamle skolehus,
som nogle af os husker som lærer Landbos lærerbolig. Om denne gamle
skolestue og om lærer Jensens virke har Thomas Hejle udtalt følgende:
"Skolestuen
var ydre set det mest elendige, jeg nogensinde har mødt, men jeg har
trods alt oplevet nogle af de skønneste timer i den samme skolestue.”
|
|
Thomas Hejle og Lærer Erik Jensen
i Enkestræde, nu Thomas P. Hejlesvej. |
Det er lærer
Jensen, der gør forældrene opmærksom på, at drengen har usædvanlige
evner og bør læse videre. Nu er det ikke sådan, at Thomas stiler efter
at blive præst eller læge - nej, han vil være digter eller skuespiller!
På trods af disse luftige fremtidsdrømme bliver et videre skoleforløb
etableret, og efter at have afsluttet grundskolen i hjembyen kommer Thomas
på Bælums Høj- og Realskole og får herfra en god præliminæreksamen i
1907. Faderen mener dog, at drengen skal være købmand, så efterfølgende
kommer han hjem i købmandsbutikken for at lære handel.
Om det
er i dette ungdomsår som hjemmeboende, at Thomas stifter bekendtskab med
oldefaderens tanker om at påvirke ungdommen i positiv retning, vides
ikke. Oldefaderen, som vist ikke var hans rigtige oldefar, gik under
navnet Skæg-Jerrik. Erik Chr. Sørensen, som hans navn var, havde en gård
i Sønder Saltum. Han var ikke tilfreds med de unges fornøjelser, som de
formede sig i legestuerne på gårdene, hvor der ofte var druk og svir. Da
han var over 70 år gammel, solgte han sin gård og byggede et hus, hvori
han indrettede en meget stor stue. Siden lod han følgende rygte sive ud i
landsbyen: ”at i hans storstue
kunne de unge danse lige så tosset, som de ville, men at dansen skulle
holde op i skikkelig tid, og druk og svir, og hvad der ellers kunne følge
med i legestuerne, var udelukket”.
|
|
Erik Sørensen -
Skæg-Jerrik.
|
De unge
kom, og dansen gik. - Siden hen blev det sådan, at de unge skulle ”give
en betaling”, som han udtrykte det. Betalingen bestod i, at de skulle møde
en halv time før dansen begyndte og være tvangsindlagt til at høre på
et lille foredrag enten af skolelæreren eller af ham selv. Emnerne for
disse foredrag drejede sig oftest om egnens natur eller historie. Skæg-Jerrik
selv havde stor kundskabstrang og dannede sig på baggrund af læsning
efterhånden sine egne meninger om tingene. Han havde selv lært sig tysk,
men hans hovedinteresser var historie og geologi - og så var han
darwinist. Skæg-Jerrik var en formidabel god formidler, og hans evne til
at åbne sanserne hos ungdommen og give dem smag for selv at fortsætte
deres kundskabssøgen viste vejen for Thomas.
|
|
Den unge Thomas Sørensen. |
Som nævnt går han efter bestået præliminæreksamen derhjemme i købmandsforretningen
og vejer mel og gryn af. Det viser sig dog snart, at det ikke er det, han
vil. - Faderen giver sig, og et forløb på Aalborg Latinskole bliver
etableret. - Men det er i det første år af dette skoleforløb, at den
trygge tilværelse vælter for Thomas. Hans far dør, og det på den værst
tænkelige måde, for købmand Hejle Sørensen tager sit eget liv. Han er
kommet i økonomisk uføre og hænger sig i hanebjælken over porten til købmandsgårdens
stenpiggede gårdsplads.
Og hvordan går det så den
unge Thomas, der midt i skoleforløbet på Aalborg Latinskole kommer ud
for denne ulykkelige hændelse. - Jo, han bliver ved forskellige gode
menneskers hjælp så at sige sat på aktier, og pastor Schiöler ved
Budolfi Kirke i Aalborg giver ham plads i sin børnerige familie, indtil
han et par år senere bliver student. Det sker i 1911, og med den hvide
hue på hovedet præsenterer han sig for oldefaderen, Skæg-Jerrik i Sønder
Saltum. Skæg-Jerrik er ikke imponeret og udtaler med sin manende stemme:
”Ja, nu hår du så fåt eksamen, men væ’ du mier, end der sto’er i
æ leksikon te’ 15 kroner?”
I 1911 begiver den 20-årige Thomas sig til København med 80 kr. på
lommen. Han vil påbegynde et længere studium på Københavns Universitet
- antagelig med hovedvægten på dansk litteratur. Han vil også gerne være
skuespiller og skaffer sig hurtigt en lille rolle i en teaterforestilling.
Herudover strækker han sin økonomi ved at have privatelever, som han støtter
i lektielæsningen og fortsætter med, hvad han så småt var begyndt på
i latinskoletiden, at holde foredrag ude i forsamlingshusene. - Men de økonomiske
vanskeligheder er uoverstigelige, og måske bliver der også for lidt tid
til studierne, i hvert fald indser han, at han må bjerge sig på anden
vis.
Det bliver igen præstefamilien
fra Aalborg, der kommer ham til hjælp. Gennem deres bekendtskab med
forstanderen bliver Thomas indskrevet på Roskilde Højskole for den
kommende vinter - dels som elev og dels som lærer. Forstanderen er den
kendte højskolemand, Thomas
Bredsdorff. Den vinter får stor betydning for Thomas. Han indlever sig i
højskolen og dens arbejde og fascineres ved at se Kristen Kolds, lærer
Jensens og såmænd også Skæg-Jerriks tese: ”først at oplive og så
at oplyse” udfolde sig i praksis, når han ser, hvordan forstander
Bredsdorff hen over vinteren får tændt lys i hovederne på den store
elevgruppe af bønderkarle. Efter en tur med højskolen i Det Kongelige
Teater siger forstander Bredsdorff til Thomas: ”Du burde rejse ind og lære
de københavnske skolefolk, at de kunne bruge dette teater til noget.” -
Og fremtiden skulle vise, at Thomas ikke glemte denne opfordring.
Efter vintersæsonen på Roskilde Højskole
rejser Thomas tilbage til København for at studere. Han ernærer sig igen
ved at undervise, og herudover arbejder han på et fritidshjem for børn
fra Københavns allerfattigste kvarterer. Dette arbejde får stor
betydning for ham, idet det giver ham fornyet bekræftelse på, hvilken
stor betydning poesien har som opdragende middel. Ved oplæsning af
historier og eventyr opdager han, hvor vigtigt det er at give børnene på
”stenbroen” skønhed at fylde deres fantasi op med. - Men igen tvinger
økonomi og tidsnød Thomas bort fra byen. I årene 1913-15 tjener han en
fast løn som lærer på Kerteminde Højskole og udvider samtidig sin
karriere - ikke bare som foredragsholder - men som offentlig oplæser ude
i forsamlingshusene. Det er især personerne fra Holbergs komedier, han
giver liv i disse år. Forfatteren Anders Uhrskov - der i en af sine bøger
beretter om bekendtskabet med Thomas P. Hejle - træffer Thomas, mens han
er lærer på Kerteminde Højskole og giver ham følgende karakteristik:
”Lærte man Hejle at kende personligt,
blev man hurtigt betaget af hans charme, hans evne til at fortælle en
historie og hans vitalitet i det hele taget.”
|
|
Thomas P. Hejle. |
Men
Thomas vil gerne lære mere. Og da han erfarer, at universitetsvejen er
for lang og trang, vælger han lærergerningen og får i 1918 eksamen fra
Skårup Seminarium. Herefter forfølger han oplæsningskarrieren, og i et
års tid er han på turné landet rundt. Man kan undre sig over, at Thomas
på trods af indtægter fra privatundervisning og foredragsvirksomhed,
alligevel har fundet det vanskeligt økonomisk set at klare sig igennem et
langt universitetsstudium. Men det får vi måske svaret på gennem den
faktuelle oplysning, at han i 1920 - to år efter at han er blevet lærer
fra Skårup Seminarium - køber det lille hvide hus i Vester Hjermitslev,
hvori moderen hidtil har siddet som lejer. Det er sådan, at moderen efter
faderens tragiske død er relativt ubemidlet. Her træder familien på
god, gammel vis til således, at hun og de yngste børn kan få tag over
hovedet. Det er købmand P. Sørensen, Sønder
Saltum og gårdejer Morten Sørensen, Alstrup, der bygger huset i Enkestræde,
hvor så Thomas’ mor og søskende bor til leje, indtil Thomas i 1920
bliver ejer - og det kan tænkes, at hans stræben efter indtjening af
penge i årene før og under læreruddannelsen har noget at gøre med, at
han, som den ældste søn, løbende har understøttet moderen og de
hjemmeboende søskende.
I 1919 bliver den nu læreruddannede Thomas ansat ved Østersøgades
Gymnasium. Det er antagelig på det tidspunkt, han udskifter sit
efternavn, Sørensen, med faderens fornavn, Hejle. I et teaterprogram fra
1921 er hans navn Thomas P. Hejle - og i den fortsatte beretning her vil
jeg betegne ham med navnet - Thomas Hejle.
Thomas Hejle har ikke glemt forstander Bredsdorffs ord om, at han
burde lære de københavnske skolefolk - og her specielt dansklærerne
- at de kunne give deres undervisning større bredde og dybde ved at tilbyde eleverne levende
teateroplevelser. Efter at Thomas Hejle var kommet tilbage til København,
satte han hurtigt gang i et projekt med dette formål, og inden længe fik
han betydende kredse inden for den københavnske skoleverden med på idéen.
Det var i første omgang gymnasieeleverne, der blev inviteret til - hvad
der fik navnet - ”De højere Skolers Kunstaftener”. Her reciterede
kendte skuespillere digte, læste op og medvirkede i skuespil - alt sammen
med det formål at indføre de unge gymnasieelever i litteraturens og
kunstens verden.
|
|
Men
Thomas Hejle ville mere end det. Tilbuddet til gymnasieeleverne var kun en
begyndelse. Han ville også gerne inddrage de store skolebørn i disse
kunstneriske oplevelser. Han ønskede, at ungdommen skulle ”opdage”
den litterære kunst, og han troede på, at oplevelserne på teatret ville
åbne sindene både for denne kunstart i sig selv, men også for de etiske
værdier, der knytter sig til al kunst. Omkring dette udvidede tilbud
arbejdede Thomas Hejle sammen med en dygtig kreds af mennesker på at
skaffe midler til at rejse en skolescene med sit eget selvstændige teater
- og som alt hvad denne ihærdige mand satte sig for lykkedes det, og første
forestilling fandt sted i det lejede Kasinoteater den 17. september 1924.
|
|
"Den sorte bog" blev i
skolescenens tid nærmest gjort magisk, idet den ved hver forestillings
begyndelse i Thomas Hejles løftede hånd kunne få de mange børnestemmer i salen til at forstumme. |
Foreningen
”Dansk Skolescene”, som var idéernes realisering, blev stiftet i 1924
med en lille grundkapital på 10.000 kr., og på trods af økonomiske
vanskeligheder lykkedes det skuespilleren Svend Methling som kunstnerisk
leder og Thomas Hejle som økonomisk leder at føre foretagendet igennem.
Den nye virksomhed havde lykken med sig og vandt hurtigt børnenes hjerter
og lærernes sympati. Så mens De Højere Skolers Kunstaftener havde haft
2000 gymnasieelever som medlemmer, var Dansk Skolescene efter nogle få år
oppe på 17.000 medlemmer.
|
|
Københavnske børn til
en skolesceneforestilling. |
Allerede efter de første to år blev skolescenens forhold stærkt
forbedret, idet den fik til huse på Det Ny Teater på Vesterbrogade.
Dette teater var fortsat et teater for voksne om aftenen, men om
eftermiddagen var det børnenes teater - Dansk Skolescenes Teater - hvor
billetpriserne var overkommelige, og hvor der pr. sæson blev opført fem
forestillinger.
|
|
Den kendte tegner,
Jensenius, har leveret adskillige tegninger til "Blæksprutten"
og diverse aviser med karikaturer af Thomas P. Hejle. Her tæmmer han vilddyrene før
forestillingen ved at hæve den magiske
sorte bog. |
I 1926 blev Thomas Hejle gift med Gerd Levy. I hende
mødte han en anden kunstnersjæl. Hun havde rødder i det storkøbenhavnske,
kulturradikale miljø, og hun forstod og støttede hans kulturelle og
sociale projekter - herunder skolescenen, som netop i de år havde både vokseværk
og økonomiske problemer.
I forhold til denne økonomi var Thomas Hejle stort
set eneansvarlig. Dansk Skolescene var stadig kun en forening og endnu
ikke en selvejende institution. I 1929 blev skolescenen fra at være et københavnerfænomen
udvidet til en landsdækkende organisation. Dette betød, at skolescenens
forestillinger nu også blev vist for børn og unge i større byer over
det ganske land - dog undtaget de tre største byer, Århus, Aalborg og
Odense, der havde egne teatre og egne skolesceneforestillinger. - På
trods af den store tilslutning var skolescenens udgifter i nogle år større
end indtægterne, og på et tidspunkt havde denne teaterorganisation -
hvilket i realiteten ville sige Thomas Hejle personligt - en gæld på
70.000 kr. I 1939 var Dansk Skolescene blevet så velanskreven hos de
offentlige myndigheder, at man som påskønnelse gav organisationen en
biografbevilling.
|
|
Thomas Hejles aktiviteter
var godt stof i de københavnske aviser. Det er igen tegneren
Jensenius, der viser Thomas Hejle og hans økonomiske problemer med
skolescenen. |
Det var
nemlig sådan, at der sidst i 1930-erne var rift om disse bevillinger. En
biograf var en god forretning, folk ville se levende billeder. Så ideen
fra myndighedernes side var, at når den givne bevilling blev koblet
sammen med en konkret biograf, ejet af Dansk Skolescene, ville indkomsten
herfra kunne bidrage positivt til skolescenens økonomi. Thomas Hejle greb
chancen. Han købte - stadig på eget økonomiske ansvar, dog selvfølgelig
med en række betydningsfulde støttepersoner omkring sig - en grund på
Amagerbrogade og lod her ved en af byens mest trafikerede færdselsårer
opføre en biograf. Denne biograf, ”Amager Bio”, indspillede i en årrække
herefter et stort overskud, hvilket betød, at der blev økonomi til -
udover afdrag på matrikel og ejendom - at stabilisere skolescenens økonomi.
|
|
- og her har samme tegner
vist den travle mand, når dårlig avisomtale ramte ham og hans
aktiviteter. |
I et
brev fra 1938 til vennen og forfatteren Anders Uhrskov giver Thomas Hejle
udtryk for ”glæderne ved arbejdet”. Han undskylder samtidigt, at han
så længe ikke har ladet høre fra sig, og han håber, at vennen vil tro
ham, når han skriver, at han i den grad har været overvældet af arbejde
og pligter i et omfang, hvor der slet ikke mere er tale om, at kræfterne
kan slå til. ”Sådan har jeg haft det,” skriver Thomas Hejle. Han
fortæller, hvordan han har rodet sig ind i så meget, indtil han næsten
druknede, - småtterier, som han selv havde sat i gang, kom i rivende
udvikling og blev til store opgaver. Han kom i bløde til hagen, og - som
han skriver - hans egentlige arbejde med Dansk Skolescene skulle jo også
passes. I brevet fortæller han, at besøgstallet til skolescenens
forestillinger det forudgående år havde været på 212.000 - det samme
antal besøgende som et stort københavnsk teater har, når det går
allerbedst. Men nu, fortæller han videre i brevet, er han ved at få næsen
oven vande, og det, der især betyder noget, er, at han er befriet for de
økonomiske vanskeligheder, der tidligere har været med skolescenen -
”en mare, der mere end noget andet kan ride sindet med nervøs hjælpeløshed!”
Og hvad
er det så for småtterier, Thomas Hejle igangsætter, og som kommer i
rivende udvikling. Her skal nævnes nogle af de vigtigste:
Dansk
Kulturfilm oprettedes i 1935 - på baggrund af, at det i biografloven
fra 1933 blev fastsat: ”at
filmcensurens overskud skulle anvendes som tilskud til fremstilling eller
anskaffelse af skolefilm samt film, der tjener til oplysningens fremme
eller til almindelig propaganda for Danmark og dansk erhvervsliv”.
Thomas P. Hejle var initiativtager til og administrator af Dansk
Kulturfilm. Han var ifølge kilderne involveret i skabelsen af flere film
med ovennævnte formål. Særlig kendt blev filmen ”Kongen bød”, der handlede om stavnsbåndets løsning i
1700-tallet. Thomas P. Hejle instruerede denne film, der i kilderne
betegnes som en af Dansk Kulturfilms vigtigste frembringelser.
Statens
Filmcentral blev oprettet i 1938 med det
formål at producere og distribuere oplysende film til undervisningsbrug.
Denne organisation overtog en del af Dansk Kulturfilms opgaver, og
forbindelsen mellem de to institutioner markeredes ved, at Thomas P. Hejle
tillige blev udnævnt som chef for denne nye organisation.
Dramatisk
Bibliotek stiftedes i 1939 på
foranledning af Thomas P. Hejle, der blev formand for biblioteket.
Det
Danske Filmmuseum. I 1941 besluttede Dansk Kulturfilm at
oprette et filmmuseum. Også i organiseringen af dette museum var Thomas
P. Hejle initiativtager.
Man kunne vel tænke sig, at den nu 50-årige Thomas
Hejle eftertrykkeligt havde sat sit fingeraftryk i dansk kulturhistorie og
gjort sit til at vise børn og unge vej til videre udvikling gennem
litteratur og teateroplevelser, men sådan var det ikke for Thomas Hejle.
Han
kastede nu sin energi ind på at hjælpe de rodløse og i fritiden til
dels hjemløse børn og unge fra hovedstadens fattige kvarterer. I såkaldte
lejekaserner på Nørrebro og Vesterbro boede børnerige familier i små
lejligheder, hvor manglen på plads henviste de 14-18-årige først til
gadehjørnerne og senere til de lune knejper med spiritusbevilling. Det
var ungdommens fritidsproblemer, Thomas Hejle i krigsårene beskæftigede
sig med på sine foredragsturneer rundt om i landets forsamlingshuse.
Det første
resultat af disse tanker gav sig udslag i oprettelsen af ”Skolescenens
fritidshjem for drenge og piger” i 1944. Dette fritidshjem, der skulle
give skolebørn et sted at være, indtil forældrene kom hjem fra arbejde,
var finansieret af det overskud, der på daværende tidspunkt var fra såvel
Dansk Skolescene som Amager Bio. Dette fritidshjem var startskuddet til
virkeliggørelse af Thomas Hejles nye, store plan, som han selv gav følgende
udtryk: ”Min drøm er at skabe et
ungdomshus, hvor dansk ungdom skal have lejlighed til aktivt at arbejde
med alt det, der ingen nytte er til. Vi skal konkurrere med de mange fornøjelsesformer
og udkonkurrere de dårlige.”
Den nye,
store plan om et ungdomshus fyldte i Thomas Hejles bevidsthed og bevirkede
ifølge kildematerialet, at han i 1946 trak sig fra sine stillinger ved
Dansk Kulturfilm og Statens Filmcentral.
Dansk
Skolescene var med den forbedrede økonomi blevet omdannet til en
selvejende institution, der nu i sig selv var overskudsgivende. Så for
det overskud, der de seneste år havde ophobet sig fra såvel skolescene
som Amager Bio, købte organisationen Dansk Skolescene en stor ejendom på
Nørrevold i København for et beløb af 1.8 mill. kr. Denne bygning i
flere etager kom til at rumme Danmarks første ungdomshus, der fik navnet
”Skolescenens Ungdomshus”.
Det skal
her nævnes, at Thomas Hejle i forhold til de store projekter havde et tæt
samarbejde med især de socialdemokratiske politikere i Københavns
bystyre, og driften af ”Skolescenens Ungdomshus” blev støttet økonomisk
gennem den daværende sociallovs hjemmel: ”om
støtte til oprettelse og drift af fritidshjem og klubber for børn og
unge”. Skolescenens ungdomshus på Nørrevold kom til at indeholde
tilbud til såvel børn som unge. Der blev oprettet fritidshjem for de
3-6-årige, der førhen var blevet passet eller ”lyttet til” af naboer
eller ældre søskende, mens forældrene var på arbejde. Der blev
oprettet fritidsklub for de 10-14-årige i tidsrummet fra kl. 15.00-17.30
og ungdomsklub for de 14-18-årige om hverdagen fra 18.30-22.00 og om lørdagen
til 24.00. I ungdomshuset blev der indrettet en kaffebar for de unge, der
var mulighed for at spille billard, bordtennis og andre spil, og der var
en sal, hvor der kunne danses ligesom i Skæg-Jerriks storstue, og
ungdomshuset var selvfølgelig, ligesom storstuen i Sønder Saltum, øl-
og spiritusfri. Der var herudover et filmteater med 350 siddepladser, og måske det vigtigste af alt - voksne, der
interesserede sig for børn og unge.
I
ungdomshusets vedtægter hedder det: ”Enhver
har lov til frit at være sig selv, blot han eller hun respekterer alle
andres ret til den samme frihed.” Det er Thomas Hejles tanke, at der
skal ligge et ansvar på enhver af de unge for en god tone og en vis ro og
orden i ungdomshuset. De unge skal selv være garanter for, at det er et
rart sted at være. Selvfølgelig er der skrappe drenge imellem, men de
skal ikke få lejlighed til at udfolde de negative sider - og det ”fordi
kammeraterne - de andre unge - ikke vil have det”. Sådan fortæller
kilderne.
Om
Thomas Hejle og arbejdet i ungdomshuset udtaler den daværende biskop Erik
Jensen, Aalborg: ”Her har altså været
et menneske, som har haft mod til at samle ungdom, ganske som den nu
engang er, og møde den der, hvor den har sin interesse, uden straks ved døren
at stå parat med den påvirkning, man har tænkt sig at sætte ind med
over for ungdommen.”
Thomas
Hejle var ikke bare idemanden, inspiratoren eller lederen af ungdomshuset.
Han var sammen med hustruen, Gerd, med i arbejdet. Man så ham i ungdomshuset aften efter aften. Han havde forbindelse
med de unge - naturligvis ikke med hver enkelt af de 1.200 medlemmer, men
de kendte ham.
|
|
De unge i
"Skolescenens Ungdomshus"
takker Thomas Hejle for nye blæseinstrumenter. |
Kilderne
mener, at Thomas Hejle sled sig op i dette arbejde - ikke mindst i forhold
til den økonomiske side af sagen. I 1955 - efter Thomas Hejles død - ændrer
man ungdomshusets navn fra ”Skolescenens Ungdomshus” til ”Thomas P.
Hejles Ungdomshus”. Det har baggrund i, at ungdomshuset på daværende
tidspunkt bliver adskilt fra Dansk Skolescene og organiseret som
selvejende institution, og dermed ophører de økonomiske vanskeligheder.
Man kunne have ønsket, at Thomas Hejle havde fået lov til at opleve, at
også dette store projekt - i lighed med skolescenen - kom på skinner.
Dansk
Skolescene viste forestillinger for skolebørn indtil 1969, hvor
organisationen nedlagde sig selv. Årsagen hertil redegør Beth Juncher,
lektor i børnelitteratur på Danmarks Biblioteksskole for på følgende måde:
”Tiden havde overhalet både den nationale dannelsestanke og troen på,
at elitens kultur via skoleundervisning og teaterbesøg
kunne blive hele folkets.” Med andre ord - ungdomsoprøret
blomstrede og havde konsekvenser. Som alternativ til skolescenen opstod
der op igennem 1970-erne en række nye børneteatergrupper, der besøgte
landets skoler og viste deres forestillinger, og den nye ungdomskultur
fandt sin egen måde at komme videre på.
Ungdomshuset,
”Thomas P. Hejles Ungdomshus” med tilknyttet fritidsklub er stadig i
funktion i ejendommen på Nørrevold, hjørnet af Nørre Voldgade og Linnésgade
i det indre København. I festskriftet ved ungdomshusets 50-års jubilæum
i 1998 udtaler Københavns socialborgmester Winnie Larsen-Jensen: ”Ungdomshuset har formået at ændre sig, som tiden og samfundet har
gjort de, samtidig med, at det har holdt fast ved Thomas P. Hejles idéer.”
Ja,
vanskeligheder var der nok af for Thomas Hejle, men glæderne over de
mange projekter, der lykkedes, var utvivlsomt endnu større. Glæderne i
ungdomshuset med børn og unge omkring sig, hvor han langs ad vejen så,
at det lykkedes. Eller tilfredsheden i den rolle, han blev mest kendt for,
når han på skolescenen umiddelbart før en forestillings start med
hundreder af forventningsfulde børn foran sig i salen hævede ”den
sorte bog” som tegn på, at der nu skulle være ro. Thomas Hejle
fortalte selv, at der engang var en lille pige på teatret, der kom hen
til ham og pegede på bogen i hans hånd og spurgte: ”- om det var den
bog, hendes mor havde fortalt, hun skulle være stille for”.
Thomas
Hejle blev, mens han var i live, hædret for sit store arbejde, dels ved
utallige gange i dagspressen at blive citeret, bakket op og berettet om i
forbindelse med projekters udvikling og senere, når idéerne blev til
virkelighed. Ved hans 50-års fødselsdagsfest i 1941 - i mørklægningens
og udgangsforbuddenes tid - blev han, på trods af disse hæmmende
foranstaltninger i tidsrummet imellem sidste og første sporvogn fejret af
250 skole- og teaterfolk. Festen foregik på Det ny Teaters scene, der var
stillet til rådighed af den daværende direktør Thorvald Larsen. På
bordene stod høje sokler, der bar et halvt hundrede pragtfulde dukker,
der var påklædt og udformet som konkrete personer fra skolescenens
forestillinger. Dukkerne var fremstillet i formningstimerne af københavnske
skolebørn, der hermed sagde tak for alle skolesceneforestillingerne og
udnævnte Thomas Hejle til ”æresonkel”.
Ved
festen hyldes han med mange taler, og skuespillere blandt gæsterne opfører
en lille forestilling, hvor de - i rollerne som skolescenens digtere og
forestillingernes kendte karakterer - hædrer fødselaren. Sidst i denne
optræden kommer Thalia - komediernes muse - frem på scenen og laurbærkranser
hædersgæsten. I samme
anledning skriver den kendte visedigter, Viggo Barfoed, med pseudonymet
”Ærbødigst” en vise, der på sin vis sagde det samme, som de mange
talere ved festen havde givet udtryk for:
Festen
for Thomas P. Hejle og Dansk Skolescene
19. januar 1941 kl. 0.15 på Det ny Teater
Thomas P.
Hejle - Hans liv og levned
Vi kender jo det gamle ord:
Vorherre skabte jyder,
men fanden skabte vendelboer,
sandsynligt nok det lyder.
En gammel bisp i Børglum skrev,
at dem fra Vester Hjermitslev
er særlig hårde negle.
Og sådan én er Hejle.
Han vogted' får, da han var pog,
og han var skrap, den lille:
”Hør når a løfter denne bog,
så skal I være stille!”
Og så holdt fåreflokken kæft,
men han blev ked af den
geskæft.
For forke, leer og plejle,
var ikke no’et for Hejle.
Når en som Hejle fremad vil,
kan ingen magt ham hindre.
Han var beskeden udadtil,
lidt mindre i det indre.
De fleste buser lige på,
men til sig selv han sa’ som så:
”Nu rolig, bette Hejle,
forsigtig må du sejle.”
En skønne dag i København
man unge Thomas finder.
Den tog ham ikke straks i favn,
for sådan er de kvinder.
Og ventetiden faldt lidt lang.
Den gi’r sig ikke første gang,
man prøver
på at bejle.
”Så venter vi,” sa’ Hejle.
Troskyldigt lagde han på skrå
sit lille barneho’de.
I øjet hjertets enfold lå.
Ja, det var no’et, man troede.
Men ræsonnered’ man sådan,
at man vel sagtens tumle kan
en lille fyr som Hejle,
så kom man til at fejle.
Og der gik ikke mange år,
før Thomas han var oppe.
Når vendelboer blot medvind får,
kan man dem aldrig stoppe.
Alt hvad der kaldes for kultur
fra Gedser rev og op til Fur,
fra København til Vejle,
beherskes snart af Hejle.
Det største selv han med sig har,
de gi’r sig, når han snakker.
Og når han dem i fuppen ta’r,
beærede de takker.
Bagefter spø’r de: Hvordan gik
det til, at han sin vilje fik?”
Men hvem kan stå for Hejle?
Nej, katten riw og stejle!
At du så stort og vidt det drev,
det må os jyder fryde.
For skønt du er fra Hjermitslev,
er du dog en slags jyde.
Men du er næppe helt tilfreds.
Hvad kan der ske, før du bliver tres?
O Hejle, Hejle, Hejle
fræk er du - jamen dejle’!
|
Som det
forstås, var Thomas Hejle et uhyre engageret og hårdt arbejdende
menneske, der på trods af alle sine hverv aldrig blev nogen rig mand med
ejerbolig og bil. Tilsyneladende var hans eneste personlige luksus -
det lille hvide hus - sommerboligen i Vester Hjermitslev. Huset, hvor han
og hustruen, Gerd, tilbragte deres
sommerferier, og huset, der i 1958 på Gerd Hejles initiativ blev rammen
om Danmarks første ungdomsklub på landet, og huset, som Gerd Hejle
tillige med en lille sum penge testamenterede til formålet -
”Hejleklubben”.
|
|
Sommerhuset i Enkestræde, nu
Thomas P. Hejlesvej 6. |
Thomas Hejle døde pludseligt i efteråret 1952.
Thomas P. Hejles Ungdomshus fik en ny leder, og Gerd Hejle fortsatte som
medarbejder i mange år herefter. Børn
havde Gerd og Thomas Hejle ikke, men i ”Bogen om Dansk Skolescene” fra
1956 fremgår det, at forfatteren, Jesper Ewald, ved Thomas Hejles bisættelse
udtaler følgende: ”Han, den barnløse,
havde tusinder af børn, som elskede ham. ”Ungdomshuset” på Nørrevold
er deres hjem, som før stod hjemløse på gadehjørnerne, værgeløse
over for tilværelsen. Han rettede dem op, gjorde dem selvstændige, gav
dem ære, og - - - gik stille videre, når det var lykkedes.”
Jeg vil lade barndomsvennen fra Vester Hjermitslev,
forfatter og højskoleforstander Bernhard Jensen - søn af Thomas Hejles
gamle lærer, Erik Jensen - afslutte denne skildring om Thomas P. Hejles
liv og virke: - Selvom Thomas Hejles
liv blev knyttet til hovedstaden, skar han dog ikke forbindelsen til
hjemegnen over. Det var nødvendigt for ham simpelthen at bevare samhørigheden
med alt det, hvori han havde rod. Han beholdt sin mors lille hus i Vester
Hjermitslev og slog sig ned deroppe hver sommer. Og når han syntes, det
slæbte for tungt på inde i hovedstaden, tog han en rask tur ud til
forsamlingshusene og læste op og holdt foredrag og modtaget med åbne
arme - og kom så tilbage ladet med friske indtryk, nye historier,
genoprettet mod og med flunkende nye ideer.
Når han traf
venner hjemmefra, var det hans store fornøjelse at genoplive barndommens
verden. Med næsten selvplagerisk beskedenhed bød han til bords: ”Ja, vær
no så gue, to det er da båre javn hajel”. Og så var det meningen, at
man skulle fortsætte som to værdige, ældre kvinder, der overbød
hinanden i falsk ydmyghed.
Ja, Hjermitslev! Hjermitslev! barndommens land. Han drømte mange
gange om at vende tilbage, når engang han blev færdig. Ak, færdig. -
Aldrig ville han være blevet færdig. Om kort, om langt - afslutningens
time ville altid have fundet ham i udviklingen af nye store planer.
Men hjem kom
han. Sammen med forældre og søskende og omgivet af det hele sogn hviler
han nu på kirkegården i Vester Hjermitslev.
|
|
Kildemateriale
- Bogen
om Dansk Skolescene ved Ejner Andersen. Udgivet af Institutionen Dansk
Skolescene, København 1956.
- Thomas
P. Hejles Ungdomshus 1948-1998. Redaktion: Asger Friis m.fl. 1998.
- Holm,
Kaj: ”- som jeg husker dem”. Delta Forlag 1980.
- Uhrskov,
Anders: Landsmænd -
Tre
Livsbilleder. G. E. Gads Forlag 1957.
- Tegninger af Jensenius
- Dansk tegner Herluf Ludvig Andreas Jensenius 1888-1966.
- Artiklens billeder er kopier fra de nævnte bøger, fra Egnssamlingen i Saltum og
fra Lisbet Thorendahls album.
|
|